My life after diagnosed with cancer

Ahad, 10 Mac 2019

Bukit Marak dan Kisah Puteri Saadong

Hujung bulan Februari 2019, Yana ada kerja sedikit di Kelantan. Macam biasa, sambil buat kerja, Yana ambik kesempatan melihat tempat-tempat menarik yang ada di Kelantan. Antaranya Yana berkesempatan pergi hiking Bukit Marak, Bachok, Kelantan. Bukit Marak adalah sebuah kampung di Bachok, Kelantan, Malaysia, yang terletak kira-kira 24 kilometer di selatan ibu negeri Kota Bharu. Ia terkenal sebagai rumah zaman kanak-kanak Puteri Saadong, dan dengan itu mempunyai kepentingan yang besar dalam sejarah Kesultanan Kelantan.
 
Kawasan masuk ke Bukit Marak
Bukit Marak mempunyai beberapa tarikan pelancong, dan menarik beribu-ribu pengunjung setiap hujung minggu untuk mendaki dan bersiar-siar. Ia erkenal dengan kisah Puteri Saadong dan terdapat peninggalan fizikal yang menarik untuk diterokai di situ. Sepenjang pejalanan mendaki Bukit Marak, ada beberapa pit stop yang boleh kita berhenti sekejap untuk berehat di samping menikmati keindahan alam. Di antaranya adalah kolam yang terkenal di mana Puteri Saadong dipercayai telah bermandikan, dan tiga granit batu di puncak bukit menyerupai alat muzik kegemaran Puteri Saadong. Mereka yang datang boleh mengamati secerita sejarah dengan papan tanda (Caption) yang memberi penerangan pada bukti fzikal yang jelas kelihatan di Bukit tersebut.

Sepanjang mendaki, Yana berjaya menawan hati 5 ekor pacat yang menghisap darah Yana. Mesti sebab darah Yana manis sebab darah baru selepas Yana habis semua rawatan Lukemia APML membuatkan pacat-pacat ini tertarik nak hisap darah YANA (tah betul ke tak).

Pendakian ini memakan masa lebih kurang 1 jam (naik dan turun). Yana banyak stop untuk mengambil gambar dan bergerak dalam kumpulan, supaya kejadian tak diingini tidak berlaku.
 
Pit Stop 1 - kawasan ini cantik untuk melihat pemandangan di kawasan sekitar
Pemandangan di kawasan sekitar dari pit stop 1

Alhamdullilah, Yana rasa happy dapat meneroka Bukit Marak. 2 tahun lepas Yana tak terlintas yang Yana masih mampu untuk melakukan aktiviti hiking bukit kecil-kecil ni setelah dignose dengan Luekemia APML. Kanser tu satu anugerah yang Allah berikan dan Alhamdullilah Kanser itu singgah sebentar dan harap ianya tidak kembali lagi.
 
Antara bukti fizikal beserta penerangan yang ada semasa mandaki Bukit Marak
Kisah Puteri Saadong

Puteri Saadong atau Mariam (memerintah antara tahun 1667–1671), merupakan anak angkat kepada Cik Siti Wan Kembang, Raja Wanita Pertama negeri Kelantan. Nama penuh Puteri Saadong ialah Tuan Puteri Saadong binti Raja Loyor; juga memakai gelaran Puteri Vijaya Mala, Raja Jembal; merupakan anak perempuan Raja Loyor bin Raja Sakti, Raja Jembal.

Puteri Saadong telah dibawa oleh Cik Siti Wan Kembang ke Bukit Marak apabila ibunya meninggal dunia. Puteri Saadong menggantikan pemerintahan ayahdanya yakni Raja Jembal pada tahun 1667, lalu Puteri Saadong ditabal sebagai Sultan Kelantan pada tahun yang sama. Baginda Puteri Saadong merupakan raja wanita ke-dua di negeri Kelantan.

Cik Siti Wan Kembang telah memperkenankan perkahwinan antara Puteri Saadong dengan sepupunya iaitu Raja Abdullah bin al-Marhum Sultan Samiruddin, Raja Kelantan-Selatan (Jembal) apabila Puteri Saadong berumur seawal usia 15 tahun.

Puteri Saadong telah ditangkap oleh tentera Siam lalu dijadikan permaisuri kepada Raja Narai, Raja Siam (kini Thailand), untuk menggantikan kehidupan suaminya. Berikutan penangkapan Puteri Saadong, Raja Abdullah mengambil pendirian untuk menunggu kepulangan Puteri Saadong, baginda Raja Abdullah tidak lagi berkahwin. Namun selepas bertahun-tahun menunggu, Raja Abdullah mengambil kepuusan untuk berkahwin lain.

Apabila Puteri Saadong telah kembali semula ke Bukit Marak untuk mencari Raja Abdullah untuk berkahwin semula. Lalu Puteri Saadong telah kecewa apabila mendapati Raja Abdullah telah berkahwin dengan wanita lain, atas perasaan amarah yang mendalam, Puteri Saadong bertekad lalu telah membunuh Raja Abdullah dengan menggunakan keris sanggul yang disemat dirambutnya.

Selepas insiden tersebut, Puteri Saadong telah meninggalkan Bukit Marak lalu hilang tanpa dijejaki lagi. Makam Raja Abdullah sehingga hari ini masih boleh dilihat dan dilawati di Padang Halban, Melor di daerah Bachok, Kelantan.
 
Keindahan Alam Semula Jadi di Bukit Marak

2 ulasan:

Close the Care Gap

Sambutan Hari Kanser Sedunia 2022 – 2024:  Close the Care Gap   Sambutan Hari Kanser Sedunia yang bertemakan  ’Close the Care Gap’  dilaksan...