My life after diagnosed with cancer

Isnin, 12 September 2016

54 hari bersama APML

Hari ini saya telah hidup selama 54 hari bersama dengan Leukemia (APML) dari tarikh 22 july 2016. Mendapatkan rawatan di Hospital Ampang di dawah doktor pakar bernama Dr. Ong dan telah melalui 1 pusingan kimoterapi. (1 pusingan ada 3 sesi selama 5 hari). 

APA ITU APML? Acute Promyelocytic Mylogenous Leukemia, dengan nama singkatannya APML atau pun APL merupakan subtype dari Acute Myeloid Leukemia (AML). APML is most commonly associated with a swapping over (translocation) of chromosomes 15 and 17. This causes parts of a gene from each of these chromosomes to "join" and create a fusion gene called PML/RARA. Dalam sesetengah kes terdapat chromosomes lain yang boleh translocate dan menyebabkan variant APML, tetapi ianya jarang sangat berlaku. Dalam APML, promyelocytes (an immature type of White Blood Cell) accumulate in the bone marrow, menyebabkan penurunan sel normal white blood cells di dalam blood dan reduces penghasilan lain-lain jenis cells seperti red blood cells dan platelets.Kebanyakkan symptem APML berkait rapat sel darah merah yang rendah, sel darah putih yang rendah, platlet yang rendah dan abnormal clotting factors. Ini seperti anaemia (low red cell count), infection, bleeding and bruising.Macam saya hanya menyedari keletihan yang melampau semasa bulan puasa dan datang bulan yang heavy serta demam tiga hari setengah shj. Lebam-lebam tak jumpa pulak.Tiada faktor yang jelas kenapa boleh berlakunya APML. Mereka yang pernah membuat rawatan dengan chemotherapy or radiotherapy boleh develop "treatment related" APML, but this is relatively uncommon. Occasionally, some types of bone marrow diseases may increase the risk of developing "secondary APML".Bila sesiapa tanya saya sakit apa? Saya just jawab semua darah saya rendah, nama sakit saya APML. Saya tak mention pun leukemia sebab tanggapan orang dengan sakit ini banyak yang negatif. Saya perlukan aura yang positif untuk sihat dan nanti saya ceritakan tentang rawatan APML ok 


Yang dikatakan kromosom 15 dan 17 yang terswap, tak reti nak jelaskan 

Rujuk: Acute promyeloid leukaemia (APML)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Close the Care Gap

Sambutan Hari Kanser Sedunia 2022 – 2024:  Close the Care Gap   Sambutan Hari Kanser Sedunia yang bertemakan  ’Close the Care Gap’  dilaksan...