My life after diagnosed with cancer

Isnin, 12 September 2016

Rawatan APML/APL (part 1)

Yang istimewanya dalam merawat APML/APL ni adalah ubat ATRA (All Trans Retinoic Acid). Ubat ni merupakan ubat makan yang akan diberikan dengan serta merta kepada pesakit sebaik sahaja APML dikesan.

ATRA ni bukan merupakan agen chemotherapy, tetapi ia bekerja untuk mematangkan immature promyelocyte cells' inability to absorb retinoic acid (a compound required for cell growth and development). ATRA enables these promyelocytes to develop and then die as would normally happen. Lebih kurang nak menormalkan semula sel-sel yg tak matang. Biasanya kimo akan dijalankan bersama ATRA. 

1st cycle of rawatan dipanggil INDUCTION therapy. Macam kes saya, satu cycle kimo ada 3 sesi (1 hari kimo, rehat 1 hari). Ubat kimo saya nama INDARUBICIN. Warna oren, masuk dalam badan melalui drip air lebih kurang 30 minit sahaja untuk satu sesi. Masa 1st time masuk memang terasa berdebar, tapi Alhamdullilah berjaya menyelesaikan 3 sesi kimo untuk 1st cycle. semasa induction, kena duduk dalam ward 100%. saya masuk 22 july 2016 dan keluar wars 15 Ogos 2016, lama kan!!!! 

Saya tanya doktor, ada berapa cycle untuk saya? Dia kata ada tiga termasuk 1st cycle tu. So maksudnya ada 2 cycle lagi. Tapi bila saya tanya2 pesakit apml yang lain, katanya ada 4 cycle. Hrmmm nanti saya tanya balik doktor, sebab takut saya yang salah paham, berapa cycle sebenarnya  

Untuk next cycle akan dipanggil sebagai CONSOLIDATION therapy dan dijangka akan dibuat pada 29 September 2016. Tapi sebelum nak ke consolidation, kena ambik sample bone marrow (BMAT) dulu dan nak tgh molecular for PML RARA, dan kena review Full blood count (FBC) pada 15 september 2016. 2 hari je lagi huhuuh takut dan gerun walaupun dah 2 kali buat BMAT.


ATRA


IDARUBICIN masuk ikut drip




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Close the Care Gap

Sambutan Hari Kanser Sedunia 2022 – 2024:  Close the Care Gap   Sambutan Hari Kanser Sedunia yang bertemakan  ’Close the Care Gap’  dilaksan...