My life after diagnosed with cancer

Sabtu, 21 Januari 2017

BAWANG

Bawang untuk di diletak tepi bantal bagi mengelakkan selsema (boleh caya ke ni?)

APML buat level darah yana selalu rendah terutamanya selepas kimo, dan ini memudahkan yana untuk terkena dengan jangkitan. Yana kena kuarantin, dan jauhkan diri dari mereka yang demam, selsema ataupun demam campak. Teringat masa lepas INDUCTION, jarak induction nak ke consolidation makan masa sebulan lebih. Yana dikehendaki untuk terus pergi KECEMASAN hospital ampang jika demam ataupun ada masalah kesihatan.

Pernah sekali (lepas INDUCTION) yana kena selsema. kesnya bejangkit daripada Myka (my baby girl). dia selsema dan selalu peluk cium yana. Dengan anti body yang rendah, yana kena selsema dan doc bekalkan ubat beserta antibiotik (nasib baik tak warded). Tapi masa jumpa doc tu makan masa sehari juga sebab 2 orang doktor yg rawat yana. Sorang doc di KECEMASAN dan sorang lagi Dr. HEMATO. Hari yang sama juga Yana kena buat x-ray sebab Dr. Hemato risau kalau ada jangkitan pada paru-paru. Alhamdullilah semuanya OK!!!

Yana teringat petua tentang bawang kalau kita selsema. Potong bawang dan letakkan di sekitar rumah jika ada sesiapa ahli keluarga yang selsema. Yana pun buat perkara yang sama. Hampir tiap malam yana potong bawang dan letak tepi bantal dengan mengharapkan yana tidak lagi kena selsema. 

Tapi malam ni yana rasa tekak tak selesa dan macam nak selsema je. esok lusa dah ada appoiment doc utk BMB dan yana tak nak sakit2 sebelum buat BMB. Jadi malam ini Yana pun mulakan semula aktiviti potong bawang dan letak tepi bantal. Tak pasti sama ada ianya berkesan atau tak? asalkan tidak memudaratkan yana, kita iktiar je la.

P.S: tak senang hati memikirkan BMB lagi beberapa hari...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Close the Care Gap

Sambutan Hari Kanser Sedunia 2022 – 2024:  Close the Care Gap   Sambutan Hari Kanser Sedunia yang bertemakan  ’Close the Care Gap’  dilaksan...